mandag 17. september 2012

Dag 3 & 4 Follabuen krever sin byggmester

Dag 3 & 4
Byggingen starter på Follabuen Side 1

Follabuen krever sin byggmester og skipsmodeller.com har gitt meg en skikkelig utfordring i planking, planking, planking. Det tar ganske lang tid å planke har eg funnet ut. Koke, stryke, bøye, lime to spant så to til. Først forran så akter. Finne eit spant å skjøte ved. Så kappe de to endene til.
Igang med neste. Det føles som progressen går meget sent og det er nokk for at det gikk så raskt med kjøl spant og jigg første dagen.

NB! man må som dere nå ser modernisere litt på Jiggen i forkant for at planken ikke skal ta borti.
Det samme gjelder for List Nr 25

Jo mer eg planker jo mer feil føles det. Eg klarer ikke å presse plankene godt nokk sammen og får synlige gliper i mellom enkelte deler av noen plank. Eg føler det er feil i baugen av båten. Skulle Nr 6 vert slipt ned og vert skrå? Det ville letteregjort start og slutt limingen noe helt enormt. å slippe all den sråskjæringen av endeborene. Eg har nå mer eller mindre innsett at dette er en feil som bare kan rettes opp på to vis. Legge inn en kile forran og akter. slipe den ned til skroget legge på eit nytt planke lag på yttersiden som på de gamle krigskipene frå en svunnen tid.
Eller rive ned og begynne på ny. Og eg er imot å rive ned. Det er mer arbeid med dobbelplanking ja, men tenk så fint det kommer til å bli?

Eg har nesten bestemt meg for å dobbeltplanke skroget.


Sent på kvelden når eg på begge sider hadde planket opp til der vanlinjen vil komme akter klarte eg ikke å dy meg. (Eg var gått tom for lynlim og hadde bare en langsomtørkene som gav meg krampe i fingrene av å presse på plass til den tørket.)
Eg tok frem pusseklossen å pusset litt på skroget og det gikk fra "ikke pent" til nydelig. nå skinner sprikkene mellom plankene mot meg, men det var der en lett fiks på.
Ta en av bordene som er rest etter plankingen, høvle av eit tykt flak. Brett dette i to og lirk det inn der sprikken er tykkest og press/ dra det mot enden av sprikken med en pinsett. Åpne mellomrummet mellom de to bretten drypp litt lynlim her og på utsiden. la stå å tørke skjer intil med skarpell og slip på ny, nå er sprikken borte. Er sprikken mindre slipp en dråpe lynlim nedi og dryss litt av pussestøvet i sprikken. lynlimet og støvet gør at sprikken tetter seg og ser naturlig ut etter sliping.
Etersom eg ikke har 100% bestemt meg for dobbelt planking eller ikke har eg bare forsøkt litt her på de første laget  ikke vits å legge for mye arbeid i noe som kansje skal bli usynelig.

Dag 4
Siden eg var tom for lyn lim tidlig i går fikk eg god tid til å lese hobby blader. Dag 4 var Søndag og ingen selger lynlim på søndager ikke en gang i Oslo.
Dimot viste eg om en Hobbymesse  i Horten kansje der var håp? Tog til Skopum, Taxi til Horten (det er ufattelig dårlig buss forbindelse mellom togstasjonen og byen)
I Hrten hallen var det liv og røre det første som møtte meg var en fantastisk modell av en fornøyelses park med pariserhjul,tømmerrenne karuseller og det hele i skala HO (1:87) i tilleg var alt oplyst av tusener av små dioder, vannet i tømmerenna brakte små figurer rundt på tømmerfarkoster og det hele var laget med tusener av små figurer som alle var små historier,alt fra toalett køer til barn med ballonger og eit eldre ektepar som så noe opprørte over bekledningen til eit yngre par i noe som bare kan besrivest som utfordrene.
Det var stort sett bare Tog utstillere her og diverre ingen som førte lynlim som heftet trevirke.
Der var klubber i HO, Z, N, og noe som må ha vert O eller 0 en pitte pitteliten model bane. NMJ var her å viste seg fram, eg kan huske min far sitte i timevis å se gjennom katalogene deres. Selv om de da ikke hadde så mange modeller. Men de var helt fantastisk detaljerte. I dag har de flere modeller en det er vert å huske. Men nytt av året er DI8 i ikke mindre en to utførelser NSB sin gule og røde som er vakker og Cargo sin grå som er "eay candy" Eg vil ha en sån i hylla mi. Eg veit papen vil og, men no er det ikke som med alle sporene han har i skuffene under sofaen at en kan velge enten Marklin sin AC (vekselstrøm) treskinnes løsning eller Roco sin DC (likestrøm) toskinnesløsning. Nå går desse nesten om enannen, det vil si man kan ha Roco AC tog på en markelin bane og Markelin DC på en roco bane men det slutter ikke der. For nå er alt blitt digitalisert. Og det er flere systemer innen dette og. Noen sverger til Markelin andre til Roco, nytt av året er Z21 frå Roco som er deres siste utgave av digitalsystemet med styring via ipad, ipod eller iphone. Markelin har hatt dette en stund så nå er de like langt begge i utviklingen.
Eg vil ha eit enkelt system der eg slipper å programere. Det må vær inovativt og brukervenlig som en ipad.
Men til bake til båtene for de var der de og. For til høgre for inngangen satt der noen staute karer å paset sine modeller. Da satt bak eit mektig bord med noen fantastiske modeller. og det gjorde det faktisk litt vanskelig å komme i kontakt med dem. eg fikk introdusert hvordan man lager flak av glassfiber på en glass plate og bygger overbygg med dem. Og det var noen helt fantastiske modeller utstilt. Når eg sto slik å beundret modellene tenkte eg på hva de kunne gjordt for å bli mer tilgjenglige eller forsøkt å rekrutere flere til sin hobby. De kunne ikke tilby barn å bygge små modeller som i bergen? Det ville krevd mer plass en de hadde tilgjenglig. Så tenkete eg på hva er det som skremmer folk fra å prøve? Kunskap, Tro på egne evner, og uoversiktelighet. Kunskap kunne vert angrepet med opplysning eller demostrasjon. To flatskjermer på veggen en med klubbinfo og bilder fra kjøring i ca 5-8 minutt så en presentasjon av andre klubber eller det norske miljøet i 5-8 minutt. den andre med youtube vidioer eller egenproduserte vidioer med bygging av modeller. Tro på egne evner kunne vert angrepet med å anbefale å begynne i det små ha noen inngans modeller. Alle ønsker å bygge den flotteste båten i klubben, men man må lære å krype før man kan gå. Introduser en klubb modell som er lik, men kan utrustet individuelt av medlemene. Døme kan vær båter en finner mange like av langs kysten. Intekt fra salg av disse burde gi noen kroner i klubb kassen. Uoversiktlighet kan vanskelig bekjempes da det til alle tider kommer nye modeller merker og varianter på markedet. Men det gårann å vise til hvilket utstyr de enkelte medlemmene har brukt til sine modeler. Og hva soom passer godt ilag til en hurtig båt og hva som passer godt til en skala modell. Nett sider er alfa omega. Ipad eller tablets er fremtiden, legg ut noen filmer som kan vises på messen på en eller to ipads. Heng opp QRC koder med linker til siden til modellbåten. ha bilder fra bygge prosessen på en ipadd og vis og forklar mens dere blar i dem. Ha eit stort baseng utenfor der dere kan vise modellene i vannet. Still de ferdige modellene ut på den ene siden og sitt å bygg modeller på den andre siden. eg bare sier der er stor kunkuranse om fritiden til folk. Agresiv reklame er god reklame. for meg hadde det vert perfekt om noen hadde bygget på akuratt denn eller en lik modell av den eg holder på med. Men eg veit det er å strekke strikken litt langt.
PS! returen ble bastøfergen til Moss og tog fra Moss.

I morgen er det mandag og lynlim i butikken.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar